poniedziałek, 3 grudnia 2012

Cmentarz wojskowy nr 101 w Libuszy * The military cemetery nr 101 in Libusza

Libusza to duża wieś ok. 6 km na północny wschód od Gorlic. Cmentarz wojskowy z I wojny światowej nr 101 znajduje się wśród pól w południowo zachodniej części wsi, przy granicy z Kobylanką., ukryty między drzewami. Jest niewielki i skromny, leży na nim 53 rosyjskich żołnierzy poległych w maju 1915 roku. Zdjęcia zrobiłam we wrześniu 2006 roku. Jak widać, cmentarz był wówczas bardzo zniszczony i zarośnięty. Od tego czasu nie byłam tam, więc nie wiem, w jakim stanie znajduje się obecnie.
Libusza is a large village about 6 km north east from Gorlice. The military cemetery from the First World War, nr 101, is small, hidden among fields and trees in the south west part of the village. 53 Russian soldiers, fallen in May 1915, are burried there. In Sptember 2006, when I took these photos, the cemetery was very neglected.














2 komentarze:

  1. Nie wiedziałem ze interesuje Cie ta tematyka! Dla mnie to konik.
    Pochówki żołnierzy Austriackich mają priorytet, ale pewnie i ten znajdzie się w końcu na liście miejsc odrestaurowanych - gdy znajdą się na to pieniądze.
    Szkoda że nie ma żadnej drużyny harcerskiej która mogła by objąć pieczę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jestem jakąś specjalistką w tej tematyce, ale owszem, interesuję się cmentarzami wojskowymi w naszym regionie - pewnie wiąże się to z tym, że mieszkam w Gorlicach, a to część naszej lokalnej specyfiki i w ogóle fascynujące zjawisko kulturowe, historyczne i architektoniczne. Kiedy jeszcze nie pracowałam, miałam więcej czasu i jeździłam na rowerze po okolicach Gorlic, sporo z nich sfotografowałam. Osobą, którą można nazwać specjalistą w tym temacie jest mój brat, który jednak od lat mieszka poza Gorlicami i ostatnio nie zajmuje się tymi zagadnieniami. Właściwie, to od niego zaraziłam się tymi zainteresowaniami. Mam wrażenie, że przybyszom z innych części Polski okolice Gorlic kojarzą się głównie z Łemkowszczyzną i Beskidem Niskim. To też fascynująca tematyka, ale warto pokazać, że z Gorlicami wiążą się także inne zagadnienia (jak np. historia I wojny światowej), a także warto zwrócić uwagę na północną część powiatu - Pogórze, które na swój sposób jest równie interesujące, a mniej znane niż Beskid Niski. Od dawna mam sentyment do Pogórza, bo tam najczęściej jeździłam na rowerze. Mam trochę materiału fotograficznego z tamtego rejonu, ale wymaga on komentarza, a na to nie zawsze mam czas. Najczęściej więc z powodu braku czasu i tak daję zdjęcie "działkowe" i przyrodnicze bez komentarza.

    OdpowiedzUsuń