niedziela, 21 marca 2010

Kościół św. Idziego w Giebułtowie

W maju 2007 roku odwiedziłam wieś Giebułtów koło Krakowa, malowniczo położoną na wzniesieniu parę kilometrów na północny zachód od dzielnicy Prądnik Biały. Miejsce to było zasiedlone już w neolicie, a powstała w średniowieczu wieś należała kolejno do cystersów z Mogiły, krakowskich klarysek, a w XVI i XVII w. do rodziny Giebułtowskich.

To właśnie Kasper Giebułtowski ufundował w latach 1600 - 1604 kościół p.w. św. Idziego - najważniejszy obecnie zabytek we wsi. Murowany kościółek wybudowano w stylu późnorenesansowym, z elementami nawiązującymi jeszcze do gotyku oraz pięknymi manierystycznymi portalami.





Ponadto przy jednej z wiejskich uliczek znalazłam interesującą starą drewnianą kapliczkę o zwieńczeniu przywodzącym na myśl pagodę.

5 komentarzy:

  1. A wchodziłaś do środka? Jak tam?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wchodziłam, w środku kościół też interesujący. Ale właśnie trwały przygotowania do pogrzebu jakiegoś małego dziecka, więc niezręcznie mi było pstrykać aparatem. A tak się złożyło, że kiedy indziej już tam nie dotarłam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miejsce przepiękne, kościółek uroczy.
    Zdjęcia śliczne.Bardzo ciekawa ta mała kapliczka.
    Pozdrawiam bardzo serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń